maandag 18 juli 2011

Tussen waan en werkelijkheid

Onlangs verscheen er een boek over de 'reformatie' van een eiland. Nee, niet Urk. Het betrof het eiland Schouwen-Duiveland in 1606 ! Geschreven door Fred van Lieburg. Waarom ik dit boek hier noem, behalve als leuke eye catcher, komt doordat de ideeën van de vroede vaderen daar in kerk en magistraat een 'Aha-erlebnis' bij mij oproepen. Laat ik het duidelijk maken.

Na de Reformatie wilde het nieuwe calvinistische geloof het eiland in het korset van de eigen zeer gewenste levenswijze persen. Willem Teellinck, bij de reformatorische christenen ter rechterzijde hier gekend en bemind, was de grote initiator. Hij stond een puriteinse, wereldmijdende levenswijze voor met een absolute zondagsrust als hoogtepunt. In voornoemd eiland werd dat krachtdadig aangepakt in eendrachtige samenwerking tussen de burgerlijke overheid en de kerkelijke overheden. Waarbij duidelijk mag zijn dat de (hervormd-gereformeerde) kerkenraad de koers aangaf en de leiding had.
Van de oorspronkelijke verdraagzaamheid voor andersdenkenden in de Republiek der 7 verenigde Nederlanden bleef niet veel over. Gedogen vooruit, maar het openbare leven wordt gedomineerd door de reformatorisch-gereformeerde opvattingen.

De predikanten voelen zich verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde en zeden. En laten dat in woord en geschrift duidelijk blijken. En ook de magistraten worden aangespoord hieraan vanuit hun verantwoordelijkheid te werken. En dit door wetgeving, regelgeving etc duidelijk te beïnvloeden. Voor degene, die half in dit stukje invalt, ik heb het hier over ca. 1606 over het eiland Schouwen-Duiveland en niet over het hedendaagse Urk !
Maar helaas de natuur is sterker dan de leer. Ook op Schouwen-Duiveland bleven dingen voorkomen die de instemming van de reformatorische broeders niet hadden. Ja het ongenoegen opriepen en de roep om om banvloeken....

Gelukkig is het nu 2011. En moeten we leren dat we samen moeten leven. Dat een burgerlijke overheid haar eigen verantwoordelijkheid heeft zonder dat die samenvallen met kerkelijke opvattingen.
Laten we blijven bij onze eigen samenleving. Ook daarin heeft het merendeel van de herders der kerkelijke gemeenten blijkbaar het idee dat zij verantwoordelijk zijn voor heel Urk. En dat hun opvattingen de juiste norm laten zien waarin de Urker samenleving moet blijven. En elke ontwikkeling die zich voordoet end op min of meer gespannen voet daarmee staat, een ernstige bedreiging is!
Zij kiezen daarbij niet de weg van de dialoog. Een dialoog immers gaat uit van een respectvolle wederzijdse benadering als deelnemer. Een gesprek wordt als onnodig van de hand gewezen. Er wordt gesproken (geschreven) vanuit de eigen ivoren toren van het absolute Gelijk. Dat is jammer want zover ik dat kan nagaan heeft de organisatie van het Fest op alle mogelijke manieren geprobeerd om rekening te houden met de Urker samenleving. En in plaats van gesprek worden er bankvloeken uitgeschreven en relaties gelegd, die op z'n zachts gezegd, aanvechtbaar zijn. Het bevordert het gezamenlijk een weg vinden niet. Al komt er dan elke week een Folder in de brievenbus. Mogelijk gemaakt door de gemeente Urk (?) om in gesprek te blijven en samen te werken aan een leefbare samenleving. Waarbij het stempel verdraagzaamheid is en ruimte voor ieder.

Willem Teellink leefde in de waan dat het hem zou lukken een onuitwisbaar stempel te drukken op een veranderende samenleving. Zou het ons anders gaan? De werkelijkheid was en is immers anders.

1 opmerking:

  1. K.J. je moet voor ogen houden dat Prof. op't Hof de grootste fan is van W.T. die door de Prof. "De eerste SGPer" wordt genoemd.Hij schreef zijn biografie en een overzicht van zijn werken. (60 stuks) W.T. schreef vooral veel hoe over het Reformatorisch gedachtengoed toegepast MOEST worden in het dagelijkse leven.
    Deze theologie stempelt de ondertekenaars, en zeker op 't Hof, van de "open brief". Zijn ze voorstander van "zelfdenkende en zelf kiezende mensen?" Absoluut niet, want het zijn volgelingen van Wilhelmus Schortinghuis, een tijdgenoot ven W.T. die de weg wees met zijn vijf bekende nieten:
    Ik wil niet
    Ik kan niet
    Ik weet niet
    Ik heb niet
    Ik deug niet.
    Ga daar maar aan staan... dat red je niet.
    Ik wil het ook niet... ik deug daar gewoon niet voor.

    Garrit P.

    BeantwoordenVerwijderen